Firma Rehberi Kataloğu
Online Katalog | Ana Sayfam Yap | Favorilerime Ekle | Tavsiye Et | Şirketimi Ekle | Sıkça Sorulan Sorular | İletişim
ÜYE GİRİŞİ ÜYELİK
SON KATILAN FİRMALAR
FLORAKİM KİMYA TEMİZLİK ÜRÜNLERİ
SAPHİR HOTEL
ADMİN HABER
ADMİN2

HURDA OTOMOBİLLERİ YENİDEN EKONOMİYE KAZANDIRACAK

| İstanbul | 13.03.2012 10:12:45 |
Elektrikli ve elektronik atıkların geri dönüşümünü yapan Anel Doğa, otomotiv sektöründe yepyeni bir projeyi hayata geçirdi.



Elektrikli ve elektronik atıkların geri dönüşümünü yapan Anel Doğa,  otomotiv sektöründe yepyeni bir projeyi hayata geçirdi. ‘OtoKumbara’ adını verdiği sistemle ömrünü tamamlamış araçları ayrıştırarak yeniden ekonomiye kazandıracak olan firma, bunun için ülke genelinde 618 noktada araç toplama istasyonu kurdu. İzmit Kartepe’deki 26 bin metrekarelik tesisinde 20 milyon dolarlık yatırım yapan firma Anel Doğa, yılda 100 bin aracı geri dönüştürme kapasitesine sahip. ‘Otokumbara’ adını verdikleri proje için 54 ayrı otomotiv markasıyla anlaşma imzaladıklarını ifade eden Anel Doğa Genel Müdürü Kerim Daşkaya, yılda 100 bin dolayında aracın hurdaya çıktığını söyledi.

Hurdaya çıkan on binlerce aracın tehlikeli aksamının bertarafının yeterli şekilde yapılmadığını, insan ve çevre sağlığı için ciddi tehlike arz ettiğini söyleyen Daşkaya, araçların yüzde 85’ini yeniden kullanılır hale getireceklerini kaydetti.  Bugüne kadar ömrünü tamamlamış otomobillerin tehlikeli atıkları hiçbir işleme sokulmadan doğaya salındığını belirten Daşkaya, şunları söyledi: “Türkiye’de 14 milyon kara taşıtı var. Bunun her yıl 100 bin tanesi hurdaya çıkıyor. Çevre ve Orman Bakanlığı’nca Ömrünü Tamamlamış Araçlar (ÖTA) kontrol yönetmeliği bu yılın başında yürürlüğe girdi. Bu yönetmelik artık ömrünü tamamlamış araçların trafik tescilinden kaydının silinmesi için, bu araçların lisanslı teslim noktalarına teslimini zorunlu kılıyor. Araç sahipleri ömrünü tamamlamış yani hurda araçlarını ancak lisanslı geçici depolama alanları ya da işleme merkezlerine teslim ederek buradan alacakları belge ile trafik sicilinden silinme işlemini yapabilecek. Bu belge olmazsa araç kesinlikle trafik tescilden silinmeyecek. Yönetmeliğin yükümlülük getirdiği ikinci grubunu otomotiv üreticileri, ithalatçı ve dağıtıcıları oluşturuyor. Üçüncü grubu ise sigorta şirketleri oluşturuyor. Bu üç grup da hurda geri dönüşüm ve geri kazanımı için araçları lisanslı depolama ya da işleme tesislerine teslim etmek zorunda.”

Araç sahibine ödeme yok

Hurda araç sahibinin aracını bertaraf ettirmek için bir bedel ödeyip ödemeyeceği veya hurda araç sahibine bir ödeme yapılıp yapılmayacağı sorusuyla çok sık karşılaştıklarını söyleyen Daşkaya, “Ömrünü tamamlamış aracın bir negatif piyasa değeri olabilir. Yani bu aracı bertaraf etmek için araç sahibi bir ödemede bulunmak durumunda kalabilir. Ancak araç aksamları tamamsa negatif değerden söz edilemez. Dolayısıyla negatif değeri olmayan araçlar için araç sahibinin bir ödeme yapması söz konusu değil. Avrupa’da yıllardır uygulanan bu sistemde ve ülkemizdeki yasal düzenlemede araç sahibine bir ödeme yapılması zorunlu değil. Bazı ülkelerde çok sembolik ödemeler yapılabiliyor. Örneğin Macaristan’da araç başına 12 Euro ödeniyor. Çoğu ülkede ise araç sahibine herhangi bir bedel ödenmemekte, ancak negatif değer olması durumunda bedel tahsil edilmemektedir” diye konuştu. Daşkaya, şöyle devam etti: “Biz de ilke olarak araç sahibine bir ödeme yapmayacağız. Çünkü bu sistemin maliyeti yüksek ve tüm maliyetlerini biz otomotiv üreticileri ve dağıtıcılarıyla paylaştık. Lojistik, ayrıştırma, tehlikeli atık bertaraf, işleme gibi giderler var. Ancak aracın özellikle kaza sonucu hurdaya ayrılan araçlarda, genellikle de çok eski olmayan modellerde, araç özelinde belirlenecek bir ücret, araç sahibine ödenebilecek.”

“Devlet desteği ve öncülüğü şart”

Sistemin işlemesi için öncelikli olarak devletin kendi ömrünü tamamlamış araçlarının bertarafı konusunda harekete geçerek örnek olmasının ve desteğinin şart olduğunu söyleyen Kerim Daşkaya , “Burada sistemin yaygınlaşması ve etkinleştirilmesinde devlet ve üretici, dağıtıcı firmalar öncülük yapabilirler. Özellikle açıklanan Sanayi Strateji belgesindeki otomotiv geri dönüşümün teşvik edileceği hükmünü çok önemsiyoruz. Devlet aynı zamanda trafik sicil işlemlerini hızlandırabilir ve daha önemlisi kamu araçlarının geri dönüşümünde öncülük yapabilir. Otomotiv firmaları da bizimle işbirliği yaparak hurda araçlar karşılığı yeni araç satışında indirime gidebilirler. Tüketiciyi teşvik etmek için devlet ve üreticiler destek olmalı” dedi.

Boyut Yayın Grubu
©1996 - BOYUT YAYIN GRUBU | Site Kullanım Koşulları
Koza Plaza A26 Tekstilkent 34235 Esenler - İstanbul Tel: +90 212 413 33 33 (pbx) Faks: +90 212 413 33 34
info@boyut.com.tr | industryguideinfo@boyut.com.tr
Adınız Soyadınız :  
E-Mail Adresiniz :    
Alıcının Ad Soyadı :  
Alıcının E-mail Adresi :    
Mesajınız :  
En fazla 300 karakter